Príprava na dovolenku
Podľa Bridgestone nie je 63% vozidiel pripravené na letnú dovolenku
Podhustené pneumatiky ohrozujú ovládateľnosť vozidla a plytvajú palivom
Najnovší európsky prieskum spoločnosti Bridgestone ukazuje, že 63% motoristov jazdí na
podhustených pneumatikách a takmer 20% z nich má na svojom vozidla aspoň jednu pneumatiku
opotrebovanú tak, že nespĺňa ani požiadavku legislatívy EÚ na minimálnu hĺbku dezénu.
Alarmujúce výsledky, vychádzajúce z bezpečnostných kontrol pneumatík vykonaných spoločností
Bridgestone počas roka 2011 na 46 000 vozidlách v 11 krajinách EÚ, ukazujú, že príliš veľa
motoristov nevenuje svojim pneumatikám patričnú starostlivosť. Tento záver je znepokojujúci najmä
v letnom období, keď milióny rodín v Európe vyrážajú v ťažko naložených vozoch na svoju najdlhšiu
cestu roka.
Gert Meylemans, senior manager európskeho oddelenia komunikácie spoločnosti Bridgestone
Europe k tomu hovorí: "Starostlivosť o pneumatiky je životne dôležitá pre bezpečnosť, ekologickejšie
automobilovú dopravu a hospodárnosť. S nadchádzajúcim obdobím letných prázdnin Bridgestone
znovu upozorňuje vodičov, aby si pred odchodom skontrolovali stav svojich pneumatík a tlak
vzduchu. "
Podhustené pneumatiky nie sú len bezpečnostným rizikom ...
Zatiaľ čo väčšina vodičov si uvedomuje nebezpečenstvo nadmerného opotrebovania behúňa, oveľa
menej motoristov si očividne uvedomuje to, že pneumatiky, podobne ako lopta, prirodzene strácajú
časom tlak vzduchu a musí sa pravidelne dohušťovat. Opomenutia v tejto oblasti znamená
riskovať bezpečnosť jednak v dôsledku zhoršenej ovládateľnosti a väčšieho sklonu ku šmyku,
jednak skrátením životnosti pneumatiky kvôli nadmernému zaťaženiu ramennej oblasti pneumatiky
a zahrievanie v dôsledku ohýbania bočnice. Motoristom s extrémne podhustenými pneumatikami
hrozí pri pôsobení uvedených faktorov defekt pneumatiky.
Každý piaty motorista, jazdiaci na nadmerne opotrebovaných pneumatikách, podstupuje ešte väčšie
rizika a ohrozuje bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky. Títo vodiči môžu úplne
stratiť priľnavosť a riskujú akvaplaningu v oveľa nižších rýchlostiach, než je bežné.
... Ale stojí tiež peniaze
Podhustenie pneumatík sa týka aj peňaženiek motoristov a životného prostredia. Nízky tlak
vzduchu v pneumatikách nielenže zrýchľuje opotrebenie pneumatiky a skracuje jej životnosť, ale
zvyšuje aj valivý odpor pneumatiky, čím vzrastá spotreba paliva a množstvo emisií.
Výskumné a vývojové stredisko Bridgestone Europe v Taliansku vypočítalo na základe výsledkov už
spomínaného prieskumu stavu pneumatík z roku 2011, že jazdou na podhustených pneumatikách
sa vyplytvá každý rok 3,1 miliardy litrov paliva v hodnote 5 miliárd eur. To znamená, že
podhustené pneumatiky spôsobujú 7,4 milióna ton emisií CO2 navyše, čo zodpovedá zvýšeniu o 2,7
g CO2/km u každého vozidla na európskych cestách.
Posolstvo spoločnosti Bridgestone motoristom je teda jasné: pred odchodom na tohtoročnúdovolenku si nezabudnite skontrolovať stav svojich pneumatík. Kvôli bezpečnosti, rodinnému rozpočtu a životnému prostrediu! Stačí postupovať podľa nasledujúcich jednoduchých tipov pre
prázdniny od spoločnosti Bridgestone:
1. Skontrolujte si tlak vzduchu v pneumatikách - Odporúčané hodnoty tlaku vzduchu
nájdete na vnútornej strane viečka palivovej nádrže, pri dverách vodiča av návode na obsluhu vozidla.
Fúkajte studené pneumatiky a pamätajte na to, že voz naložený cestujúcimi a batožinou
potrebuje vyšší tlak, čo je zvyčajne uvedené v návode na obsluhu.
2. Skontrolujte hĺbku dezénu pneumatík - Bridgestone odporúča hĺbku aspoň 3 mm.
V prípade pochybností a pri odhalení akýchkoľvek náznakov poškodenia alebo nerovnomerného
opotrebovanie dezénu vyhľadajte okamžite predajcu pneumatík.
3. Ak idete s prívesom, nezabudnite skontrolovať aj jeho pneumatiky - A to najmä vtedy, ak obytný príves používate len príležitostne. Pneumatiky pre obytné prívesy sú
navrhnuté pre vyššie zaťaženie a väčšiu odolnosť voči priečnym silám, aby bola zaistená vyššia úroveň
stability vo vetre. Preto sa vôbec nepokúšajte montovať pneumatiky pre osobné autá na obytný
príves! A pamätajte na to, že pneumatiky obytných prívesov by sa mali meniť v priemere každých
10 rokov, aj keď nejaví známky opotrebenia. A ešte posledná rada: obytný príves nakladajte
s maximálnou rozvahou. Nepreťažujte zadná časť prívesu, ale rozložte náklad rovnomerne, aby ste znížili riziko nestabilných jazdných vlastností. S preťaženým obytným prívesom porušíte zákon, a je to tiež nebezpečné.
Galéria k článku
K článku neboli pridané žiadne iné obrázky.
Prílohy
K článku neboli pridané žiadne prílohy.